In afwachting van de lancering op 1 mei, zorgt de nieuwe Thailand Digital Arrival Card (TDAC) al voor ongerustheid onder reizigers en expats. Hoewel het bedoeld is om de nationale veiligheid te verbeteren en immigratie te moderniseren, melden veel gebruikers al verschillende technische problemen en slechte communicatie. Het algemene gevoel is dan ook onzekerheid.
TDAC kinderziektes
De Thaise autoriteiten testen TDAC op belangrijke toegangspunten, waaronder Suvarnabhumi Airport. Het doel is om papieren immigratieformulieren te vervangen door een digitaal proces. De Thaise overheid promoot het als een middel om de grensbeveiliging te verbeteren en aankomsten te stroomlijnen.
De overgang is echter niet vlekkeloos verlopen. Voorlopig bevindt het systeem zich nog in een testfase. Toch duiken er al problemen op op reisforums en sociale media.
Storingen en verwarring bij de gebruiker
Ten eerste ondervinden veel reizigers technische problemen met het TDAC. Sommige inwoners van Thailand melden dat ze Thailand niet kunnen aangeven als hun thuisland of land van verblijf.
“Ik woon al vele jaren in Thailand en een van de vragen is land van verblijf,” schreef een gebruiker op ASEAN Now. “Dus ik moet Thailand invullen, maar dat kan NIET en het is een verplicht veld. Dus hoe kan ik mijn kaart invullen? En als het niet lukt krijg ik dan een probleem bij immigratie of moet ik liegen en mijn oorspronkelijke land invullen?”
Ondertussen vroeg een andere TDAC-gebruiker op Reddit: “In de video staat dat niet-Thaise ingezetenen het formulier moeten invullen. Dat geldt ook voor mij, want ik heb een visum voor 20 jaar. Ik kan geen UK invullen omdat ik daar niet meer woon of een adres heb en je kunt Thailand niet invullen als je woonplaats. Zo te zien moet het formulier hiervoor worden aangepast.”
Bijgevolg hebben gebruikers voor hun reis frustratie ervaren.
Bovendien is er verwarring over de vraag of TDAC optioneel of verplicht is. Terwijl sommige ambtenaren zeggen dat het nog getest wordt, suggereren anderen dat het al verplicht is. Hierdoor weten reizigers niet zeker hoe ze zich moeten voorbereiden.
Slechte communicatie over TDAC
Nog verontrustender is dat de communicatie inconsistent is. Veel reizigers zeggen dat ze geen bericht hebben ontvangen van luchtvaartmaatschappijen of Thaise ambassades over TDAC. Bovendien geven luchthavenbeambten naar verluidt gemengde berichten, wat de verwarring nog groter maakt.
Sommige gebruikers horen pas over het formulier als ze op het vliegveld inchecken.
Helaas blijft er dan weinig tijd over om het af te ronden. Het gevolg is dat reizigers zich haasten om aan de eisen te voldoen.
Privacy van gegevens
Een andere grote zorg is de privacy. Reizigers weten niet zeker hoe de Thaise overheid hun persoonlijke gegevens opslaat, verwerkt of beschermt. Hoewel de autoriteiten volhouden dat TDAC veilig is, hebben ze geen details vrijgegeven over het privacybeleid. Het gebrek aan transparantie kan dus voor ongerustheid zorgen.
Eerder, in april 2024, werd ontdekt dat de vorige TM6-aankomstformulieren waren opgeslagen in magazijnen, wat tot privacyzorgen leidde. Daarom vragen sceptici zich af of dit systeem anders zal zijn.
Op dit moment zeggen de Thaise autoriteiten dat het TDAC-systeem zich nog in een proeffase bevindt. In de tussentijd vragen de ambtenaren het publiek om geduld en feedback. Bovendien beweren ze dat de uitrol zal worden aangepast op basis van prestaties en zorgen van gebruikers.
Foto door Chad Madden op Unsplash