De robuuste bestedingstrends wijzen op een positief herstel in een post-pandemisch tijdperk. Hierdoor blijft Thailand een favoriete reisbestemming.
Thailand blijft een van de meest gewilde bestemmingen ter wereld. Volgens de laatste gegevens van Visa neemt Thailand nog steeds een goede positie in als het gaat om grensoverschrijdende reisbestedingen. Toeristen blijven in grote aantallen terugkeren en reizen over de hele wereld met een groeiend bestedingsvertrouwen.
Toename inkomend toerisme voor Thailand
Volgens Visa zijn de toeristische uitgaven in Thailand in de eerste twee maanden van 2025 met 26 procent j-o-j gestegen. Met name reizigers uit het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk leidden deze stijging.
Bovendien bleven de uitgaven niet beperkt tot luxe alleen. Toeristen gaven ook veel uit aan accommodatie, restaurants, winkels, gezondheidszorg en levensmiddelen.
Bangkok, Phuket en Chonburi kwamen naar voren als topbestemmingen in Thailand voor bestedingen. Daarnaast zagen Samut Prakan en Surat Thani aanzienlijke stijgingen.
Interessant is dat Chonburi en Chiang Mai een grote groei in de verkoop van fastfoodrestaurants rapporteerden. Deze trend piekte tijdens het Lunar New Year, wat duidt op een verschuivende voorkeur van reizigers voor fastfood.
Uitgaande bestedingen breiden uit
Aan de andere kant wagen Thailandreizigers zich meer dan ooit in het buitenland. Vooral Japan blijft hun internationale topbestemming. Visa meldde echter een driecijferige groei van de Thaise bestedingen op het Chinese vasteland.
Naast Japan gaven de Thais ook de voorkeur aan Hong Kong, het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Korea en Frankrijk. Verder bleek uit hun uitgavenpatroon een sterke interesse in warenhuizen en mode. Andere opvallende uitgavencategorieën waren restaurants, detailhandel en accommodaties.
Over het algemeen omarmen reizigers in Thailand nieuwe ervaringen en besteden ze vrijelijk in wereldwijde hotspots. Dit duidt op een bloeiende internationale reisindustrie.
Welvarende groei in Thailand
Binnen Thailand vertonen de binnenlandse bestedingen ook een gezonde trend. Vooral opkomende welvarende en welgestelde Thaise consumenten zorgen voor deze opwaartse trend. Met name gezondheidszorg, benodigdheden voor woningverbetering en detailhandelsartikelen winnen aan aandacht voor face-to-face bestedingen.
Ondertussen blijven restaurants, brandstof en kruidenierswaren een sterke binnenlandse vraag zien. Daarnaast zijn de uitgaven aan professionele diensten en onderwijs aanzienlijk gestegen. Deze trend weerspiegelt een opkomende middenklasse die bereid is te investeren in kwaliteit en gemak.
Naarmate meer Thais reizen en in eigen land geld uitgeven, wordt de economie in het hele land gestimuleerd. Daarom zien de reis- en dienstensector een golf van hernieuwde activiteit.
De rol van Thailand in reistrends
Thailand speelt nu een dubbele rol in de wereldwijde reisbestedingen. Het is zowel een topbestemming als een belangrijke bron van uitgaande toeristen. Met een groeiende inkomende belangstelling en welvarende Thaise consumenten die de uitgaven in binnen- en buitenland stimuleren, ziet de toekomst er veelbelovend uit.
“Thailand blijft een van ’s werelds beste reisbestemmingen en we zijn blij met de aanhoudende groei van het aantal toeristen”, zegt Punnamas Vichitkulwongsa, Country Manager van Visa Thailand.
“Dankzij onze inzichten in data kunnen we samenwerken met onze partners om relevante voordelen te bieden aan onze kaarthouders, zodat ze een naadloze en veilige ervaring hebben wanneer ze reizen en betalen met Visa,” voegde hij eraan toe.
In het algemeen benadrukken de gegevens van Visa de strategische waarde van Thailand in het wereldwijde toerisme. Het trekt niet alleen bezoekers aan die veel geld uitgeven, maar levert ook een belangrijke bijdrage aan de internationale markten. Nu het reizen na de pandemie weer aantrekt, zal de Thaise economie van beide kanten profiteren.
Foto door CardMapr.nl op Unsplash