Thailand gaat vooruit in toerisme, maar wordt geconfronteerd met een dip in de markt

Ondanks een daling van het aantal Chinese toeristen toont de toeristische sector van Thailand veerkracht, gedreven door groei in wellness en erkenning van veiligheid.

Thailand gaat vooruit in toerisme, maar wordt geconfronteerd met een dip in de markt featured image

Thailand werkt samen met meer dan 50 luchtvaartmaatschappijen

Thailand wil records breken voor zijn toerisme-industrie in 2025, door partnerschappen aan te gaan met meer dan 50 internationale luchtvaartmaatschappijen. Hiertoe behoren luchtvaartmaatschappijen als Air Asia, Cathay Pacific, China Airlines, Emirates, Qatar Airways en Singapore Airlines.

Tijdens de Airline Focus Partnership Meeting in Bangkok deelde de Tourism Authority of Thailand (TAT) haar routekaart voor samenwerking. Het land wil met name het aantal inkomende reizen in Q4 2025 verhogen en zijn positie als wereldleider op het gebied van reizen herstellen.

Bijgevolg is de inkomende vluchtcapaciteit gestegen tot 24,6 miljoen, wat neerkomt op een herstel van 88% ten opzichte van de cijfers in 2019. Met name Pattaya ontpopt zich snel als een centrale hub voor de veranderende reisstrategie van Thailand.

Bovendien wordt Thailand wereldwijd geprezen om zijn veiligheid. In een recent rapport heeft Travelbag Thailand uitgeroepen tot de veiligste vakantiebestemming ter wereld. In het bijzonder kreeg het een score van 61,53 op 100 voor veiligheid ’s avonds, waarmee het hoger scoorde dan de Seychellen, Sri Lanka en de Filippijnen.

Gerangschikt als veiligste vakantiebestemming

Daarnaast heeft het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken Thailand opgewaardeerd naar Travel Advisory Level 1. Dit is het laagste risiconiveau, vergelijkbaar met Australië en Japan. Dit niveau is het laagste risiconiveau, vergelijkbaar met Australië en Japan. Op niveau 1 moeten reizigers normale voorzorgsmaatregelen nemen.

Thailand staat ook op de 8e plaats wereldwijd voor vrouwelijke soloreizigers. In feite versloeg het veel Westerse landen dankzij de lage misdaadcijfers en de sterke openbare infrastructuur.

Over het algemeen komen deze resultaten op het juiste moment. Op dit moment werkt de TAT aan het aantrekken van kwaliteitsbezoekers, niet alleen aan het volume.

Minder Chinese toeristen in Thailand

Toch wijzen niet alle tekenen in de goede richting. Van 1 januari tot 5 juli daalde het aantal internationale toeristen met 5% j-o-j tot 16,8 miljoen.

Deze daling is voornamelijk te wijten aan de scherpe daling van het aantal Chinese toeristen. In 2019 was China goed voor bijna 28% van alle aankomsten, of ongeveer 925.000 bezoekers per maand. Vandaag de dag is dat nog maar 13,6%.

Erger nog, deskundigen schatten nu dat slechts 4-5 miljoen Chinese toeristen Thailand zullen bezoeken in 2025. Dit is veel minder dan de 11 miljoen van voor de pandemie.

Daardoor zou Thailand wel eens achter kunnen blijven bij het streefcijfer van 35,5 miljoen toeristen voor dit jaar.

Thailand in wellnessbestemming

Om dit verlies te compenseren, diversifieert de overheid door een 10-jarige strategie voor wellness-toerisme (2025-2034) te lanceren.

Autoriteiten ontwikkelen nu belangrijke provincies als Nakhon Pathom tot wellnessbestemmingen, waar van alles wordt aangeboden, van kruidenbehandelingen tot medische diensten.

Bovendien richt de TAT zich op nieuwe markten, waaronder India, het Midden-Oosten en Oost-Europa. Ze verwachten dat deze regio’s de Chinese kloof zullen helpen dichten.

“Thailand is nu een wereldwijde topbestemming voor spa & wellness!” schreef de TAT in een tweet. “Denk aan Thaise massage, serene retraites & ultieme ontspanning.”

Groei door aanpassing

Thailand zet hoog in op veiligheid, connectiviteit en sectordiversificatie. Hoewel dit plan kan renderen, is het grotendeels afhankelijk van de flexibiliteit en consistentie van het land in zijn toeristische initiatieven.

Tot nu toe trekt de wereldwijde reputatie van het land de aandacht. Maar het succes zal afhangen van hoe snel het zich aanpast aan de veranderende markten.

Met de juiste strategie kan Thailand eind 2025 zijn positie als wereldwijde topbestemming heroveren.

Foto door Miltiadis Fragkidis op Unsplash

Verwante artikelen